Saturday 6 October 2012

Broga Hill Semenyih


Bukit Broga, juga dikenali sebagai 'Bukit Lalang', selepas spesis tempatan rumput yang tumbuh dengan banyaknya di sini, ialah sebuah bukit di Semenyih, kira-kira 40 minit dari Kuala Lumpur. Ia boleh dicapai dalam jarak yang singkat selepas Universiti Nottingham, mana laluan masuk bermula dari sebuah ladang kelapa sawit menghadapi taman arnab seberang jalan. Akses yang mudah bermaksud bahawa terdapat ramai pengunjung pada hujung minggu. Setakat sifat berkenaan, bukit kebanyakannya terdiri lalang rumput manakala beberapa kawasan yang lebih rendah dilindungi dengan pokok-pokok kelapa sawit atau hutan sekunder muda. Tupai dan burung seperti Swifts adalah pemandangan biasa di sekitar bahagian-bahagian ini.

Apa yang benar-benar menarik tentang mendaki sehingga ke puncak adalah pemandangan panorama landskap. Malah, pandangan dari atas Broga Hill telah digambarkan sebagai luar biasa dan menawarkan salah satu pemandangan terbaik dari bukit yang amat rendah. Keadaan pagi yang cerah membolehkan kiat melihat lembah yang subur hutan hijau, dengan ladang kelapa sawit yang rata dan bandar pekan semenyih serta latar belakang gunung yang tidak beberapa jauh. Pada waktu pagi, kabus yang semakin meningkat dari tanah dari kehangatan matahari menyelimuti landskap dalam permaidani putih, menyediakan suasana yang nyata. Ini adalah mengapa kebanyakan pejalan kaki datang pada awal pagi dan menunggu matahari terbit untuk menangkap nafas mengambil pandangan. Pendakian mengambil antara 20-45 minit untuk sampai ke puncak tertinggi bergantung stamina masing-masing.

Terdapat beberapa pendakian curam, nian dihati untuk menakluk semakin kuat untuk ke puncak akan mengatasi segala-galanya. Terdapat tiga puncak kesemuanya, setiap satu puncak dikelilingi oleh rumput tinggi pada setiap sisi. Laluan yang amat mudah dan Insyaallah sukar untuk sesat. Bagi yang menginginkan lebih trill, jangan lupa memakai sarung tangan untuk sliding off ketika turun semula.

p/s: Selamat mendaki

Sedikit Gambar Untuk Tatapan Semua

























No comments:

Post a Comment